Tweede week in Kenia. (1ste lesweek) - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Elise Inderhees - WaarBenJij.nu Tweede week in Kenia. (1ste lesweek) - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Elise Inderhees - WaarBenJij.nu

Tweede week in Kenia. (1ste lesweek)

Door: Elise

Blijf op de hoogte en volg Elise

15 Juni 2007 | Kenia, Kisumu

Maandag gingen we dan eindelijk voor het eerst les geven.
'S ochtends vertrokken we van Kisumu naar Migori. We waren nogal laat dus we gingen gelijk door naar de scholen ipv eerst naar het hotel.
Ik en Anja gingen naar de Kangaschool. Het was even wennen in het begin om computerles te geven maar het ging heel goed. We hebben de kinderen uitgelegd hoe je woorden dik en schuin maakt, hoe je ze onderlijnd, hoe je het lettertype veranderd enz. Ook hebben we ze Powerpoint en Excel een beetje uitgelegd. Deze groep wist namelijk al heel veel en leerde ook heel erg snel.

Dinsdag gingen we in de ochtend naar de Manyattaschool. Daar moesten we de leraren les geven. Dat was natuurlijk erg raar haha! Die mensen zijn veel ouder maar weten helemaal niets van de computer, echt heel maf. Het ging wel goed.
's middags gingen we weer naar de Kangaschool. (We gaan elke dag naar dezelfde 2 scholen maar er komen steeds leerlingen van andere scholen naar ons toe. De meeste scholen hier in de omgeving hebben namelijk (nog) geen stroom.
Toen we de kinderen les aan het geven waren keek ik toevallig even naar buiten. Daar was een groep kinderen die iets gedaan hadden wat niet mocht. Ik zag toen een leraar met een stok lopen en tegen de kinderen zeggen dat ze moesten gaan liggen zodat hun rug gestrekt was. Toen sloeg hij de kinderen 2 keer heel hard met die stok op hun rug. Het was niet echt leuk om naar te kijken maar we konden op dat moment natuurlijk niet veel doen. We hebben het wel tegen Kefeado gezegt en zij zijn toen met het hoofd van de school gaan praten (op donderdag). (Op de scholen waar wij mee samenwerken mag namelijk niet meer geslagen worden) Het hoofd zei dat de leraar net nieuw was en nog niet helemaal wist wat de regels op de school waren. Beetje raar verhaal maar ja...

Woensdag gingen we weer naar de scholen toe om les te geven. We doen eigenlijk steeds de zelfde dingen. We leggen de toolbar uit in word. Leggen uit hoe je een woord dik, schuin enz. maakt. Hoe je de tekstkleur, lettertype en groote veranderd en we leggen wordart en clipart uit. De kinderen vinden het allemaal super leuk! Sommige kunnen nog echt niet met de muis omgaan haha die klikken dan de hele tijd of bewegen hem heeeeeeeeel langzaam...
Ook leggen we, als we er aan toe komen, Powerpoint en Excel uit.

We hebben vanuit Nederland allemaal spullen gekregen voor de kinderen. Die delen we steeds uit aan het einde van de les. Deze week hebben we gummen en keykoords uitgedeeld. De kinderen waren er super blij mee!

Woensdag avond is Co van Houten, iemand van het ROC, aangekomen met zijn dochter. Daar hebben we toen gezellig mee gegeten en 's avonds wat mee gedronken. (Ook met Tom, Shadrack en Aggri van Kefeado)

Donderdag hebben we weer les gegeven. Dit keer ging het ook weer goed. Ik kan wel steeds vertellen wat we precies gedaan hebben maar dat is dus eigenlijk steeds het zelfde...
De kinderen zijn wel vaak heel erg verlegen. Dan vraag je ze iets maar geeft niemand antwoord. Zelfs niet als ze het weten. Ze zijn heel bang om fouten te maken denk ik en waarschijnlijk ook niet gewend aan onze manier van les geven.

Vrijdag (vandaag dus) hebben we geen les gegeven. Anja en ik moesten eigenlijk wel les geven op de Manyattaschool maar Anne en Saskia hadden deze week bijna geen normale les kunnen geven omdat ze geen stroom op hun scholen hadden. We hadden afgesproken dat hun dan die les van vandaag mochten overnemen. Ook hebben we dit gedaan omdat we voor Music Mayday nog die foto's moesten maken en we mochten naar kinderen hun huis gaan. Dit hadden Anne en Saskia al eerder gedaan maar wij konden steeds niet mee omdat we dus les moesten geven en wij wouden natuurlijk ook een keer gaan kijken. We gingen dus met een lerares mee maar we hebben niet echt hele arme huizen gezien. We waren wel bij een hutje maar er was niemand thuis dus we konden niet naar binnen. De andere huizen die we zagen waren niet zo heel erg arm dus dat was wel jammer. Jullie moeten maar op de foto's van Anne en Saskia kijken voor de hele arme huizen. Daarna gingen we naar een school toe waar Anne en Saskia waren uitgenodigd. Ze hadden daar een soort bijeenkomst met de leerlingen, leraren en ouders. We mochten daar gaan zitten en toen gingen kinderen zingen en dansen. Daarna ging het hoofd, Co van houten en Shadrack een toespraak geven. Shadrack had ons voorgesteld en toen zijn we weer gegaan omdat we terug naar Kisumu moesten. Onderweg zijn we bij wat winkeltjes gestopt waar ze stenen beeltjes verkopen die ze zelf gemaakt hebben van natuursteen. Daar hebben we wat gekeken en gekocht en zijn toen weer verder gereden en hebben gelunched.

Morgen (Zaterdag) gaan we op safari in Nakuru. We worden om 5.45 keniaanse tijd opgehaald, heel vroeg dus haha! We gaan vanavond dan ook niet zo veel doen. Even eten en dan naar bed!
Zondag komen we weer terug en dan gaan we maandag weer naar Migori om les te geven.

Verder heb ik eigenlijk niet zo heel veel te vertellen. Het les geven is heel erg leuk maar we doen elke dag het zelfde dus daar valt niet heel veel over te vertellen.
De kinderen hebben trouwens hier allemaal een schooluniform aan maar sommige zijn zo oud dat ze allemaal gaten hebben of helemaal gescheurd zijn...
Ohja! Zondag zijn we trouwens bij Shadracks huis geweest. Hij heeft echt een super lief kindje! Het was heel erg gezellig daar! We hebben van zijn vrouw ook allemaal wat gekregen. Ze zette allemaal dingen op tafel, souveniers, en we mochten wat uitkiezen. Echt heel lief!

Nou ik stop weer voor vandaag. Ik zet even wat foto's er op en dan horen jullie volgende week van mij! Dan zien jullie ook de foto's van safari!

Liefs elise

ps. Echt super bedankt voor alle berichtjes! Ik vind het echt heel leuk dat iedereen zo geintresseerd in mijn verhalen en foto's!
Ik krijg trouwens ook steeds berichtjes van ene Suzie maar ik weet niet wie je bent haha... Misschien kan je dat volgende keer erbij zetten? Vind het wel heel leuk dat je me volgt!
Nou tot horens! xxx

  • 16 Juni 2007 - 06:56

    Mama:

    Lieve Elise,

    Zo te lezen heb je een behoorlijk drukke week achter de rug.
    Een week, waarin je opnieuw ervaringen hebt opgedaan en nieuwe indrukken hebt verzameld.

    Waarschijnlijk ben je op dit moment in Nakuru. Ik ben benieuwd wat jullie dit weekend allemaal meemaken op Safari.

    Met spanning wacht ik je verslag van jullie safari af. Uiteraard ben ik zeer benieuwd naar de foto's van dit weekend.
    Het zal ons allemaal waarschijnlijk weer een andere indruk van Kenia geven.

    Liefs mama

  • 16 Juni 2007 - 08:59

    Bonny:

    Hoi Elise,
    Wat leuk om je verhalen te lezen. Ik herken er heel veel van terug. Ik ben er zelf namelijk ook geweest. Ik heb je site van Wilma gekregen. Leuk om te zien dat Tom jullie rond rijd. Dat heeft hij bij ons ook gedaan. Slapen jullie ook bij easter? Zo te lezen geven jullie wel op andere scholen les. Wat gaaf dat jullie naar Nakuru gaan. Het is echt super daar. Heel veel plezier! Geniet er van. Wil je daar de groetjes doen van mij. Ik ben daar met Johan Rob en Suzanne geweest. Ik ga zeker je verhalen bijhouden.

    groetjes Bonny

  • 17 Juni 2007 - 16:45

    Lay:

    Hay Elise,

    Ik zie een jongen op een foto die ik ook les heb gegeven....als ik zo die foto's zie krijg ik steeds meer heimwee!Naar verhaal wat ik bij Anne las van die man..Verder doen jullie het hardstikke goed meiden! Houden zo..wij hebben nog wel andere tijden gekend met de groep..vraag maar aan Anne haha. Veel plezier verder.

    xxxx lay

  • 18 Juni 2007 - 07:21

    Carolien:

    hey elise,

    wat super om dit weer allemaal te lezen en ik ben blij dat we elkaar voordat je weg ging nog gesproken te hebben. nu wist ik dat je weg ging en kan ik lekker je verhalen lezen en je mooie foto's bekijken. je moet er echt van genieten, want voor je het weet ben je weer terug in het saaie nederland. wel raar dat ze daar op sommige scholen nog geen stroom hebben lijkt mij? volgens mij is dat echt een raar iets als je dat voor het eerst hoort. gelukkig kunnen ze er daar gewoon mee leven. we spreken elkaar en ik blijf je volgen.

    liefs carolien

  • 18 Juni 2007 - 11:57

    Lodie:

    Lieve Elise,

    De contrasten zijn enorm als ik je stage op de internationale school in Hilversum vergelijk met je stage in Kenia. Toch is dit een zeer leerzame ervaring waarover we te zijner tijd, zeker nog van gedachte zullen uitwisselen.

    Ik ben ervan overtuigd dat deze ervaringen voornamelijk een positieve indruk op je toekomst zullen achterlaten.
    Het is een toegevoegde waarde aan je tot nog toe opgedane ervaringen, mee te kunnen maken dat ook met beperkte middelen les gegeven kan worden. Ik kan me goed voorstellen dat misschien juist deze leerlingen gemotiveerder zijn om kennis op te doen.
    Al is het lesgeven daar misschien eentonig en misschien anders dan dat je bepaalde zaken had voorgesteld, jouw drijfveer is ervaring op doen om alle mogelijke aspecten te leren kennen van het vak waar jou roeping ligt.

    Ik ben er van overtuigd dat als je eenmaal terug bent in je vertrouwde omgegeving, je voor zeer lange tijd nog aan deze reis met veel plezier zult terugdenken.

    Lodie

  • 20 Juni 2007 - 11:12

    Jan:

    Beste Elise,

    Van je moeder hoor ik regelmatig hoe het met je gaat. Vanmorgen hoorde ik dat je ziek was......van harte beterschap bij deze.
    Je verhalen zijn erg leuk en de foto's erg mooi.

    Jan de chauffeur

  • 20 Juni 2007 - 14:19

    Opa:

    Lieve Elise,

    Ik ga ervan uit dat bij jullie alles naar wens verloopt en dat jullie veel beleven.
    Hopelijk verdraag je de klimaatomstandigheden goed en heb je niet al te veel last van ongedierte.
    Regelmatig hoor ik het nieuws van je moeder, af en toe pik ik ook iets op via internet bij Lodie of Dennis en Dewy.
    Leuke foto's en leuke berichten op je site. Geweldig hoe iedereen meeleeft en interesse toont.
    Ik hoop dat je veel ervaring opdoet en de gelegenheid hebt veel te zien.

    Het gaat ons allen goed in Venlo. De hartelijke groeten van opa "aapje", hij vraagt vaak naar jou.

    Vanmiddag vertelde hij overigens dat hij jou op televisie had gezien met een grote olifant die je hem meebrengt naar Venlo.
    Vorige week had hij nog intersess in een niet te dikke negerin. Hij was voornemens jou van hem een foto te laten mailen zodat je die aan geschikte vrouwen kon laten zien. Naar aanleiding van zijn foto zou dan wellicht een negerin meekomen naar Venlo.
    Je weet het maar nooit en zoals je weet is opa met 92 jaar niet meer zo kieskeurig.

    Zoals gezegd, vanuit Venlo de hartelijke groeten, van Monika, opa aapje, Barry en Ferry, Dennis en Dewy, Tante Tien en Ome Jo.

    Dat het je goed moge gaan. Tot gauw weer.

    Liefs Opa


  • 21 Juni 2007 - 09:12

    Suzie:

    Elise,

    Leuk dat ik weer een persoonlijke vermelding op je site heb.

    Ik geloof niet dat we elkaar kennen maar ik woon net als je familie in Venlo.
    Daarom leek het mij leuk om op je berichten te reageren. Niet vaak staan er reisverslagen op dit weblog van stagieres uit het zuiden des lands.

    Je hebt weer heel wat ervaringen verzameld deze week.....De foto's zijn ook heel erg leuk.
    Zo te zien heb je het goed naar je zin in Kenia.
    Tot je volgende verslag.

    Suzie



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elise

Dit is mijn blog over mijn tijd in Barcelona. Ik geef hier Nederlandse les aan kinderen die Nederlands als tweede taal leren. Eén ouder is dan ook Nederlands(e). Daarnaast ga ik 10 uur per week naar school om zelf Spaans te leren.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 79
Totaal aantal bezoekers 15214

Voorgaande reizen:

06 September 2015 - 31 Juli 2016

Barcelona

30 Mei 2007 - 31 Mei 2007

Kenia

Landen bezocht: