Music Mayday - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Elise Inderhees - WaarBenJij.nu Music Mayday - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Elise Inderhees - WaarBenJij.nu

Music Mayday

Door: Elise

Blijf op de hoogte en volg Elise

09 Juni 2007 | Kenia, Kisumu

Hier in Kenia gaan we voor Music Mayday een opdracht uitvoeren.
Hierover hebben we 11 mei in Amsterdam uitleg gekregen.

Music Mayday is een ontwikkelingsorganisatie die stedelijke jongeren in Afrika helpt om hun talenten te ontwikkelen door culturele jongerencentra op te zetten, waar ruimte is door vele verschillende activiteiten op het gebied van muziek, dans, theater, film, fotografie en nieuwe media. Afrikaanse jongeren werken hierdoor aan het verwerven van extra life skills en daardoor aan een hoopvolle toekomst. Jongeren krijgen de kans hun talenten te ontdekken en deze met leeftijdsgenoten wereldwijd te delen. Dit leidt tot actieve participatie, het vergrote van zelfvertrouwen en wederzijds respect.

Uitleg van de opdracht:

Music Mayday organiseerd een foto expositie die twee maanden door nederland trekt. In die twee maanden gaat de expositie naar acht ROC scholen waaronder die van Hilversum.

De bedoeling van de expositie is om jongeren in Nederland te laten zien en te laten begrijpen wat HIV nou eigenlijk betekent voor de mensen in Afrika en wat onze interpretatie daarop is.
Wij moeten dan ook foto's maken die alles te maken hebben met hiv/aids.
Het gaat dan vooral om 'gewone' mensen die hun dagelijkse dingen doen maar toch besmet zijn met het virus.
Dit kan bijv. een jongen zijn die aan het voetballen is of een meisje die aan het dansen is.

Music Mayday selecteert acht foto's die wij nu in Kenia gaan maken en die worden afgedrukt op grote canvasdoeken.
Een jongen,uit sittard, Roy maakt ook acht foto's.
Deze 16 foto's worden dan de gehele expositie.
MAAR... Er komt nog iets bij.
Als de 16 foto's gekozen zijn worden deze verstuurd naar Zuid-Afrika. De bedoeling daar is dat er een soort glasplaat voor de foto's komt en dat jongeren uit Afrika op deze glasplaat met stift gaan teken of schrijven hoe zij die foto zien.

Voorbeeld: Ik zie een jongen die besmet is zielig naast een boom zitten en vind dit een hele mooie foto die voor mijn gevoel alles met hiv/aids te maken heeft.
Een afrikaanse jongere krijgt deze foto dan te zien en vindt misschien helemaal niet dat dit met aids te maken heeft. Deze jongere moet dan op de glasplaat tekenen of schrijven want hij/zij wel goed vind aan de foto en wat niet.
Hij/zij kan ook iets tekenen wat er voor zijn gevoel nog bij moet.
Deze glasplaat wordt dan voor de foto geplaats en neer gezet op de expositie.

Ik vind het zelf een hele mooie opdracht.
Ik ben dan ook zeer benieuwd wat de overeenkomsten en verschillen zijn over onze opvattingen over dit onderwerp.

Ik hoop jullie er net zo over denken en veel mensen de expositie gaan bekijken.

Zelf hoop ik dat de expositie ook nog op andere plaatsen te zien zal zijn.

  • 09 Juni 2007 - 18:41

    Gwen:

    Hey lieverd!
    wat een super opdracht! en daar ga jij dus aan meehelpen? ik wil het zeker wel zien! de foto's die je nu heb geplaatst op deze site geven mij al een aardig idee van hoe het daar is.. blijft toch onvoorstelbaar hoe mensen zo kunnen leven terwijl wij hier in Nederland een luizen leventje leiden..
    Ik mis je en ben stiekem ook een beetje jaloers op alle dingen die je nu ziet en meemaakt! Hoop dat het helemaal super met je gaat!

    Heeeeeel veel succes met deze interessante opdracht, ik zal zeker die expositie willen zien :D

    heeele dikke kus
    Gwen

  • 10 Juni 2007 - 06:24

    Tes.:

    hOii scheet, ik wou nog even reagaren op die foto's :) Serieus die foto's lijken net van telefisie.. ze zijn super mooi om te zien, ik heb nooit geweten dat die kindjes vrolijk en, gelukkig waren? op telefisie zien ze er allemaal heel zielig uit en bij jou zijn ze gewoon vrolijk :P nou ehh.. nog meer heel veel plesier nog.. ik hoop dat je het er heel leuk hebt.. :) ik wens je nog véél meer plesier en geluk, byee xx Tessa houvanje (L)

  • 10 Juni 2007 - 19:50

    Mama:

    Lieve Elise,

    Ik ben heel benieuwd naar het uiteindelijke resultaat. En zal zoals je wellicht weet zeker jullie expositie bezoeken.

    Foto's zijn moment-opnamen en vertellen dikwijls een eigen verhaal. Vaak is het verhaal van de fotograaf een ander, dan het verhaal dat wij er in zien. Dit is ook het mooie van deze opdracht dat aan julllie interpretatie van aids een toevoeging van afrikaanse jongeren wordt gekoppeld.

    De foto's die je reeds geplaatst hebt, hebben enorme indruk op mij gemaakt. Ze brengen Afrika een stukje dichter bij.

    Ik ben zeer benieuwd naar jullie inbreng aan deze opdracht.

    Liefs mama

  • 11 Juni 2007 - 08:18

    Suzie:

    Elise,

    Op de site van Music Mayday vind ik geen informatie over jullie opdracht.
    Jammer dat jullie opdracht zo weinig wordt gepromoot. Ik ben er van overtuigd dat als er meer informatie en bekendheid aan wordt gegeven, veel mensen de expositie zullen bezoeken.

    Ik vind het een geweldig idee, vooral door de samenwerking met de Afrikaanse jeugd.

    Ik hoop op deze site binnenkort meer informatie te vinden over de expositie.

    Ik bezoek je site regelmatig en ben benieuwd naar je volgende verhaal.

    Tot dan .......

    Veel succes met je stage, dat je nog veel mee mag maken en je verhalen met ons deelt.

    Mooie foto's, ik hoop dat je er nog veel zult plaatsen.

    Suzie

  • 15 Juni 2007 - 13:31

    Janelies:

    Hoe Elise,
    Leuk zeg. Ik ga zeker kijken.
    Liefs jane-lies de Meer

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elise

Dit is mijn blog over mijn tijd in Barcelona. Ik geef hier Nederlandse les aan kinderen die Nederlands als tweede taal leren. Eén ouder is dan ook Nederlands(e). Daarnaast ga ik 10 uur per week naar school om zelf Spaans te leren.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 101
Totaal aantal bezoekers 15207

Voorgaande reizen:

06 September 2015 - 31 Juli 2016

Barcelona

30 Mei 2007 - 31 Mei 2007

Kenia

Landen bezocht: