Toch nog een berichtje van mij - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Elise Inderhees - WaarBenJij.nu Toch nog een berichtje van mij - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Elise Inderhees - WaarBenJij.nu

Toch nog een berichtje van mij

Door: Elise

Blijf op de hoogte en volg Elise

24 Juni 2007 | Kenia, Kisumu

Hey allemaal!

Toch nog een berichtje van mij... Zoals jullie al wel gelezen hebben heb ik in het ziekenhuis gelegen dus vandaar dat ik niet eerder zelf wat kon typen...

Maandag gingen we zoals gewoonlijk weer naar Migori om les te geven. Anne en ik moesten naar een school waar geen stroom was dus konden we zelf geen les geven. Onze chauffeur zei dat het dan ook geen nut had om naar onze school toe te gaan dus we bleven wachten bij de Kangaschool waar Anja en Saskia heen gingen.
Daarna gingen we weer naar het hotel. Daar hebben we wat gerust, gegeten en toen 's avonds nog wat gedronken.

Dinsdag werden Anne en ik wakker met allebei diarree... Anne had al flink last van haar buik en ik had steeds kramp. Gelukkig konden we alleen maar die ochtend les geven omdat er 's middags weer geen stroom was op die school.
'S avonds is anne vroeg naar bed gegaan omdat ze zich niet lekker voelde. Ik had ook flink last van mijn buik maar ging toch nog even wat drinken. De pijn in mijn buik werd steeds erger en het leek heel erg op een pijn die ik al eerder heb gehad in Nederland. Toen bleek dat ik een opspelende blinde darm had en de dokter heeft mij toen ook verteld dat als ik die pijn weer zou krijgen ik gelijk naar een dokter moest gaan. Die avond ben ik naar bed gegaan en geprobeerd wat te slapen, ik werd alleen wel steeds wakker van de pijn en omdat ik steeds naar de wc moest.
'S ochtends voelde ik me zo beroerd dat ik echt niet les kon geven, Anne ook niet trouwens, die was ook erg ziek. Ik wou ook graag naar een dokter voor mijn blinde darm maar het bleek dat er in de buurt geen dokter was en dat we dan terug moesten naar Kisumu (3 uurtjes rijden). Tom zei dat we het maar even moesten afwachten maar ik had zo veel pijn dat ik eigenlijk niet kon wachten. Tom heeft toen de andere meiden naar de scholen gebracht en Anne en ik zijn in bed gebleven. Na heel veel heen en weer gebel met mijn moeder en Co van Houten hadden we afgesproken, ook met de andere meiden, dat we echt naar een dokter moesten. We zijn toen dan ook donderdag terug gegaan naar Kisumu. Ik voelde me echt beroerd in de auto en elk hobbeltje deed ontzettend zeer aan mijn buik. Het was dus niet echt een fijne reis. Eindelijk bij de dokter aangekomen werden we eerst gewogen, onze temperatuur en bloeddruk werd opgenomen en er werd gekeken hoe lang we zijn. Hierna moesten we sh300,- betalen (ongeveer 3 euro). We moesten toen weer wachten in de wachtkamer tot de dokter ons riep.
Ik kon als eerste naar binnen en vertelde mijn klachten. De dokter ging mij onderzoeken en zag al gelijk dat ik was uitgedroogd. Ook moest ik naar het ziekenhuis omdat er een chirurg naar mijn blinde darm moest kijken en een andere dokter naar mijn buik. Ik had namelijk waarschijnlijk een bacterie in mijn buik zitten die de diarree veroorzaakte.
Anne moest bloed laten afnemen om te kijken wat ze had en in een potje poepen.
Ik wachte even tot Anne terug was van het lab en toen gingen we naar het ziekenhuis. Daar moest je een nummertje trekken, net als bij de slager zeg maar. Ik was gelukkig al wel vrij snel aan de beurt. Ik gaf de brief van de dokter af en de vrouw die mij hielp zei dat de dokter waar ik naar doorverwezen was er op dat moment niet was. Ze zou even vragen of er een andere dokter beschikbaar was. In die tijd kon ik naar een andere bali voor mijn gegeven door te geven. Bij die bali vroegen ze gelijk wat voor een kamer ik wou... ik dacht echt van huh wat is dit? Ik wist namelijk niet dat ik opgenomen moest worden. We wouden dan ook dat er eerst een dokter ging kijken en zou beslissen wat er nu verder moest gebeuren. De vrouw kwam terug en zei dat die dokter er dus niet was maar dat ik morgen dan wel terug kon komen. Saskia heeft toen tegen die vrouw gezegt dat dat echt niet kon omdat ik zo veel pijn had, er moest NU iemand kijken. Ze vroeg of het oke was dat er een algemene dokter kwam... nou ja beter dan niets dachten we. Eerst moest ik weer gewogen worden en moest mijn bloeddruk en temperatuur opgenomen worden. Daarna werd ik naar het kamertje van de dokter gebracht. Die vroeg wat mijn klachten waren en ging mij toen onderzoeken. Ik moest later bloed laten afnemen en kreeg alvast een infuus in mijn hand maar nog geen zakje eraan. Toen werd ik in een rolstoel gezet en moest ik een echo laten maken. Daar moest ik weer even wachten. Toen kwam er een zuster dat er een dokter stond te wachten en die geen tijd had dus dat ik eerst weer naar de dokter moest. Ik dus weer terug... Die dokter ging weer even voelen en daarna kon ik weer terug voor de echo.
Tijdens de echo liet die man mij alles zien, mijn nieren, aorta, mild enz. echt heel grappig omdat van jezelf te zien!
Daarna werd ik naar mijn kamer gebracht. Het was een prive kamer... nou in Nederland heb je ze niet zo groot! Net een luxe hotel kamer!
Daar kon ik gelijk in bed liggen en kreeg toen mijn infuus aangesloten. Eerst kreeg ik een zakje tegen bacterien in mijn buik en later een zakje tegen uitdroging.
Ik voelde me nog steeds ontzettend ziek maar was echt heel blij dat ik nu in goede handen was.
Die nacht is Saskia bij me gebleven. Dat vond ik wel fijn...
Echt lekker geslapen hebben we niet. Eerst werd ik wakker gemaakt omdat er iemand naar mijn infuus moest kijken. Even later kreeg ik een nieuw infuuszakje, toen kwam er iemand binnen met een rammelkar om mijn temperatuur en bloeddruk weer op te meten en toen weer iemand om antibiotica via mijn infuus toe te dienen.
Er kwamen ook 2 dokters kijken en een dokter vertelde dat mijn blinde darm in orde was maar dat ik wel een bacterie in mijn buik had en nog iets maar ik weet niet wat het precies was.
Later kreeg ik ontbijt en daarna kwamen de andere meiden weer. Met Anne ging het al weer een stuk beter gelukkig!
Met mij ook wel, voelde me nog niet helemaal goed maar wou wel graag naar huis. Het is hier ook zo dat ze je vaak houden omdat je blank bent, ze weten dat we geld hebben en houden je dan gewoon langer zodat ze geld kunnen vangen. Ik heb dan ook gevraagd wat ze nog gingen doen en het bleek dat ik nog antibiotica via mijn infuus zou krijgen dus dat ik vandaag echt niet naar huis kon. Ook omdat de waarde van de bacterie erg hoog was in mijn ontlasting. De volgende dag mocht ik wel naar huis van de dokter.
Die dag heb ik veel visite gekregen. De meiden zijn bijna de hele dag geweest en er zijn veel mensen geweest van Kefeado!
Die nacht bleef Anja bij me slapen. Dit was wel een rustige nacht gelukkig. Ik werd wel een keer wakker gemaakt 's avonds voor mijn infuus. Het deed heel erg zeer dit keer om de antibiotica toe te brengen en ook het infuuszakje begon zeer te doen. Die nacht werd ik nog een keer gewekt door het rammelkarretje voor mijn bloeddruk en temperatuur maar verder heb ik heerlijk geslapen. 's ochtends moest ik weer antibiotica en infuus maar het deed nu zo veel pijn dat ze besloot hem er uit te halen en een nieuwe te prikken in mijn andere hand. Hiervoor moest er een dokter komen gelukkig had die hem zo geprikt. (De eerste keer deed het namelijk best veel zeer en duurde het erg lang) Toen kreeg ik weer antibiotica en nog een laatste zakje.
Ik kreeg daarna ontbijt en kon me gaan douche. Hierna mocht ik gelukkig weer naar huis!

Gister (Zaterdag) heb ik rustig aan gedaan. De meiden zijn uitgeweest maar ik bleef lekker thuis. Heb wat opgeruimd (Onze kamer en Anne's koffer, ze is me erg dankbaar :P hahaha) en ben toen lekker gaan slapen.

Vandaag voel ik me weer helemaal de oude gelukkig. Heb nog een beetje last van mijn hand door het infuus maar hij is al wel minder dik. Heb er ook zalf voor gekregen.
Ik moet nog wel een paar dagen pillen slikken maar dan moet ik er weer helemaal van af zijn!

Tot volgende week... Dan komt er wel een leuker berichtje hoor ;)

Tot dan!

  • 24 Juni 2007 - 14:17

    Tessa:

    Woooosseees, men wat een verhaal zeg! gelukkig dat alles weer goed is hoorr, en lief dat Saskia bij je is gebleven! ik hoop wel dat je het niet trug gaat krijgen! en ik hoop dat je nog veel plesier zal hebben, xxxxxxx (L)ú xxxxxx Tes.

  • 24 Juni 2007 - 19:15

    Yvonne:

    hoi elise gelukkig dat het weer wat beter met je gaat meisje want iedereen zit dan toch wel in onrust hoop dat je nog 2 fijne weken voor de boeg heb zonder ongemakken groetjes yvon moeder van anja

  • 24 Juni 2007 - 21:40

    Fleur:

    Hoi lieve Ellie. Wat rot dat je ziek bent geweest, gelukkig dat het nu beter met je gaat! Fijn dat jullie zoveel steun aan elkaar hebben, dan wordt het allemaal een stuk makkelijker. De tijd vliegt voorbij, wij gaan vrijdag alweer naar Blanes en als wij terugkomen kom jij ook terug. Dus je moet nog maar heel erg genieten van Kenia. Heb je stiekem wel weer zin om naar huis te gaan of wil je liever je hele leven in Kenia blijven?;) Nee, zo te horen heb je het daar helemaal naar je zin en maak je iedere dag weer iets nieuws mee. Soms ook minder leuke dingen, maar dat hoort erbij. Denk er maar aan dat wij je allemaal missen en dat we er weer helemaal zin in hebben om je te zien.
    Lievie, niet meer ziek worden, dat is helemaal niet leuk!
    Heeel veel plezier nog.
    Hele dikke kus X

  • 25 Juni 2007 - 07:28

    Carolien:

    gelukkig gaat alles weer wat beter en snel weer helemaal de oude zijn zou helemaal top zijn. wat een verhaal zeg. heb je al wel weer les gegeven vandaag? nou ik lees het vanzelf wel in je verhalen.

    tot snel carolien

  • 25 Juni 2007 - 14:34

    Maartje:

    Lieve Elise,

    Zo blij te horen dat het allemaal goed afgelopen is, we waren echt ongerust. Geniet nog de komende 2 weken en tot de 3e juli, we zijn erg benieuwd hoe jullie daar wonen, boodschappen doen, internetten etc.
    tot dan,
    groetjes
    Maartje (moeder van Sas)

  • 25 Juni 2007 - 17:15

    Gwen:

    Arme elise! ik kreeg je berichtje en schrok me dood:| ik ben zo blij dat het weer goed met je gaat! echt vervelend dat dat moest gebeuren.. maar gelukkig is het goed afgelopen! hoop dat de laatste dagen goed gaan! heel erg bedankt voor je lieve (maar schokkende) sms!
    heeeeele dikke kus!

  • 27 Juni 2007 - 20:12

    Mama:

    Lieve Elise,

    Nu pas vind ik de woorden iets op je site te schrijven. We waren zo ontzettend ongerust toen je vorige week woensdag belde en ons vertelde dat jij en Anne ziek waren.

    De onmacht van een ouder, op dat moment niet bij je dochter te kunnen zijn, het gevoel te weinig te kunnen doen, zijn onbeschrijfelijk. Het bericht van je opname in het ziekenhuis en wij waren er niet........
    Dat de meiden overdag en 's nachts bij je waren in het ziekenhuis was een enorme geruststelling voor jou maar ook voor ons.

    Ik wens jou, Anne, Anja en Saskia nog 10 onvergetelijke dagen in goede gezondheid. Ik hoop dat jullie de gelegenheid hebben nog het één en ander van Kenia te zien maar vooral dat jullie nog veel plezier met elkaar hebben.

    Je weet het..........Ik zeg het, misschien niet dikwijls genoeg........Nu schrijf ik het.......Elise we houden van jou........!!

    Mama,
    en al diegene die dicht bij jou staan.



  • 28 Juni 2007 - 04:40

    Suzie:

    Elise,

    Dat was een verontrustende inleiding van je verslag deze week.
    Ik kan me goed voorstellen dat je ouders erg bezorgd waren. Jullie zijn wel een echt team zo te lezen, ik denk ook dat dat voor een dergelijke stage heel belangrijk is, niet alleen voor jullie zelf maar ook voor het thuisfront.

    Gelukkig gaat het nu weer goed met jou en Anne. Des te meer kun je nu weer genieten van je stage. Hebben de kinderen jullie niet een beetje gemist? Ik hoop dat jullie het de komende weken nog heel gezellig met elkaar hebben. Vrijdag of zaterdag zal er wel weer een nieuw verslag van jou te lezen zijn. Ik kijk er echt naar uit.

    Suzie

  • 29 Juni 2007 - 07:37

    Lodie:

    Elise,

    Je wordt gevormd door alles wat je meemaakt. Een nog zo klein detail, een nog zo kleine verandering kan een uitwerking hebben op je verdere leven. Maar jij hebt een nuchtere kijk op een varia van dingen, een kleine terugslag of teleurstelling werpt jou niet uit het zadel. Integendeel het gevolg en/of het uiteindelijke resultaat zijn voor jou van groter belang. Jullie hebben in de afgelopen weken alle vier een persoonlijke ontwikkeling doorgemaakt. Ik heb al jullie verhalen gelezen. Het opmerkelijke is dat jullie nu, nu jij en Anne ziek zijn geweest, bewust of onbewust elkaar aanvullen en aanvoelen waardoor jullie gezamenlijk alles meester zijn. Ik ben er dan van overtuigd dat jullie in jullie vrije tijd volop genieten en meer waardering hebben gekregen voor de kleine dingen “die het doen”.

    Jullie zijn nog jong, daarom geniet van "the sunny side off the street".
    zoals wij in Venlo zeggen:

    Schödt d’r och noch eine in, geej vind det grei zoeë lekker
    Geej weit neet waat ’t beste is d’n brouwer of d’n bekker
    Kom zet de kraan nog ens aope, gheej kint d’r zoeë lekker van slaope
    In aete heb geej genne zin, dus…….
    Schödt d’r och noch eine in!

    Lodie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elise

Dit is mijn blog over mijn tijd in Barcelona. Ik geef hier Nederlandse les aan kinderen die Nederlands als tweede taal leren. Eén ouder is dan ook Nederlands(e). Daarnaast ga ik 10 uur per week naar school om zelf Spaans te leren.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 15212

Voorgaande reizen:

06 September 2015 - 31 Juli 2016

Barcelona

30 Mei 2007 - 31 Mei 2007

Kenia

Landen bezocht: